[Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

[Ondernemer van de Week]  Maurice Kroon - co founder Yippie!
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2014 @ 00:01
  • Link
    Redactie Food en Retail

MarketingTribune
  • MarketingWinkelenWebwinkel

In het 20ste deel uit een serie van 100 van onze succesvolle rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Maurice Kroon (foto), co founder Yippie!. Start up Yippie! vergelijkt automatisch de prijzen van meer dan 2000 gecertificeerde shops wanneer je online gaat shoppen.

1. Stel je zelf graag voor.
Mijn naam is Maurice Kroon en ik ben co-founder van de hagelnieuwe startup Yippie! Ons team heeft een prijsvergelijker ontworpen die de consument automatisch attendeert op een betere deal. Het is dus niet langer noodzakelijk om naast het shoppen, nog uren te struinen naar de beste deal. Alhoewel wij al een jaar aan het programmeren zijn, is Yippie! pas vier weken live. Wij staan de afgelopen weken behoorlijk in de picture omdat wij door de experts van The Next Web & WeTransfer zijn uitverkozen tot een van de meest veelbelovende startups van Europa. Een geweldige erkenning met veel media-aandacht!

2. OK, de Yippie! case. Kun je aangeven wat deze precies behelst? Onlineshop vergelijker?
Als je online gaat shoppen vergelijkt Yippie! automatisch de prijzen van meer dan 2000 gecertificeerde shops. Het is een add-on die je, vlak voordat je wat koopt, de beste deals presenteert van overige aanbieders. Zo maak je altijd een goed geïnformeerde en dus een betere aankoopbeslissing. Wij hebben in november met succes een oproep gedaan voor 200 beta-testers om onze nieuwe techniek uit te proberen. Alhoewel het nog niet vlekkeloos werkte, kregen wij al vrij snel verzoeken van deze beta-testers om de beta-versie te mogen delen. Dit was niet in zijn geheel tegen te houden, dus dit hebben we maar laten gaan. Vier maanden later zijn we echt live gegaan. PR heeft ons de afgelopen weken veel opgeleverd, we waren erg gelukkig met de aandacht die z24 en Elsevier aan Yippie! besteedde. Gezien het feit dat het voor ons simpelweg te duur is om in deze eerste fase op het gebied van direct marketing te concurreren met de bestaande prijsvergelijkers, mikken wij behoorlijk op PR en een social share actie waarbij onze gebruikers een tegoedbon van vijf euro krijgen als ze vijf vrienden voor Yippie! uitnodigen.

3. Werkt Yippie! met bureau(s)? Hoeveel mensen werken bij Yippie!? Waar staat het merk anno 2014?
Omdat we nog echt een start-up zijn werken we niet met bureaus. We hebben wel advies ingewonnen van marketing guru Leoni Janssen, die heeft ons ontzettend geholpen met de formulering van onze brand identity. Het team van Yippie! bestaat verder uit mijzelf en co-founder Peter (CTO), Zinzi (marketing) en onze kritische adviseur Marque Joosten (de man achter Funda.nl en Boralis).

4. Is de prijsvergelijkingsmarkt een ingewikkelde?
Voor een traditionele prijsvergelijker zou het erg moeilijk zijn een plek te verwerven. Er zijn een paar grote vertrouwde namen op dit gebied, die een goede positie hebben verworven. Maar die positie brengt ook nadelen met zich mee. Als nieuwe innovatieve en onafhankelijke speler ligt juist daar onze kans. De traditionele manier van prijs vergelijken kan wat ons betreft op de schop. Veel consumenten ervaren het als een tijdrovende en vooral frustrerende zaak. Door de eerder genoemde afhankelijk heeft de consument na een kwartiertje surfen dikwijls meer dan tien verschillende ‘beste deals’ gevonden en dat kan vanzelfsprekend niet. Er is ten slotte maar één beste deal!

Bovendien vergelijken de meeste consumenten pas een prijs bij een aankoopbedrag die hoger ligt dan EUR 50,00. Hieronder loont het simpelweg de moeite niet. Men gaat niet voor een mogelijke besparing van enkele euro’s een half uur prijzen vergelijken. Yippie! vergelijkt automatisch voor je en geeft alle benodigde aankoop-informatie (prijs, verzendkosten en verzendtijd) overzichtelijk weer terwijl je op de productpagina blijft. De consument krijgt voor al zijn aankopen (dus ook voor de kleinere), zonder enkele moeite of zelfs te denken aan vergelijken, de beste deals gepresenteerd.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Ons team heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan ons aanbod van deals. Bij de lancering vergelijkt Yippie! de deals van meer dan 2000 gecertificeerde shops in Nederland en dat aantal blijft groeien, wij krijgen wekelijks tientallen aanmeldingen van webshops binnen.

Daarnaast hebben onze gebruikers in de korte tijd van ons bestaan bijna 15.000 producten online aan willen kopen, waarvan Yippie! voor ongeveer 67% een betere prijs vond bij een andere aanbieder. Onze gebruikers bespaarden hiermee gemiddeld 8% per aankoop. Hier zijn we uiteraard heel erg trots op, we maken dus echt een verschil in de portemonnee van onze gebruikers.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We hebben behoorlijke ambities. Wij willen zo veel mogelijk mensen enthousiasmeren om gebruik te maken van Yippie! via social sharing en PR. Zodra we een strategische investeerder aan boord hebben gehaald en meer marketing budget hebben gaan we kijken naar andere mogelijkheden om ons product in de spotlight te zetten. Dit oer-Hollandse concept moet wat ons betreft de wereld over. En dat kan. Stap voor stap. Eind 2014 mikken we op 40.000 gebruikers in Nederland. In 2015 willen we de landsgrenzen over om in de echte cijfers te duiken.

7. Nog ander nieuws over Yippie! te melden?
We concentreren ons nu volledig op de prestigieuze TNW conferentie, waar wij ons aan de wereldpers mogen presenteren. Wat ons betreft een echte vuurdoop. Deze zomer maken we onze techniek benaderbaar door middel van een mobiele app. Hier wil ik nog niet teveel over kwijt, maar de toepassingen worden spectaculair!

(tekst: PvWK)

Dit is het twintigste interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail. Zie hieronder de voorgangers.

Het symbool van de nieuwe prijsvergelijker Yippie!. Proberen? Check www.yippie.nl

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

• Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

• ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

• MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken